Dan Codescu, fost membru în Consiliul de Supraveghere al C.E.Oltenia: “Domnul Sorin Boza a fost selectat în temeiul unor calități pe care le-a dovedit. Mulți dintre ceilalți erau manevrați politic și se dorea numirea lor.”

Complexul Energetic Oltenia este al patrulea angajator al României și principalul furnizor de energie al țării, dând în sistem între 25 și 30 % din necesar. În această companie își desfășoară activitatea peste 13 000 de angajați fiind astfel principalul pilon de dezvoltare al județului Gorj și un pilon important al Olteniei. Pe verticală și orizontală, de colosul energetic depind aproximativ 120-150 mii de oameni.

Ceea ce se întâmplă cu acestă societate ne dă de gândit și firesc, ne face să ne întrebăm unde ne vom îndrepta?

La Complexul Energetic Oltenia, o dată cu venirea liberalilor la putere au început schimbările în Consiliul de Supraveghere în primă fază iar la câteva săptămâni a fost revocat Președintele Directoratului și numită altă persoană ca interimar.

Cei care reprezintă statul român în Consiliul de Supraveghere în acest moment sunt asumați politic de PNL, partid care conduce astăzi Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri. Componența precum și cv-ul fiecărui membru din C.S. le găsiți aici: https://www.ceoltenia.ro/despre/structura/

Ieri, Virgil Popescu, actualul Ministru al Energiei a avut câteva declarații contradictorii cu Președintele Consiliului de Supraveghere al C.E.Oltenia. Fiecare dintre ei au declarat că revocarea lui Sorin Boza din funcția de Președinte al Directoratului se datorează raportului Corpului de Control al Primului ministru ( legat de modul de selectare pe 109 ) coroborat cu raportul corpului de control al Ministrului Energiei de la aceea vreme. Declarațiile au fost contradictorii. În timp ce Președintele C.S. Mărculescu Dumitru spunea că s-au avut în vedere STRICT neregulile legate de selecția pe 109, Virgil Popescu, Ministrul Energiei spunea că s-a avut în vedere și raportul corpului de control al Ministrului Energiei, vorbind iată de prejudicii de 600 milioane de lei ca urmare a managementului defectuos. Dumitru Mărculescu în schimb a fost foarte prudent atunci când a folosit cuvântul prejudiciu, domnia sa punctând în permanență faptul că sunt PRESUPUSE prejudicii. Ce este interesant este faptul că Mărculescu a declarat că vinovați pentru selecția lui Sorin Boza în directoratul C.E.Oltenia sunt membrii vechiului C.S. și că probabil aceștia vor răspunde pentru acest lucru.

Componența vechiului C.S. al C.E.Oltenia a fost următoarea:

  • Cornel Bobâlcă – Președinte – consilier juridic al Ministerului Energiei și Președinte în șase consilii de supraveghere la diferite companii din energie
  • Dan Codescu – membru – expert Ministerul Energiei, președinte în peste 16 consilii de supraveghere și de administrație de-a lungul carierei
  • Florin Marin – membru – în ultimii 30 ani director general în companii private din România
  • Robert Ghelasi – membru – bancher
  • Valentin Cudrici – membru – expert în companii străine de investiții
  • Cristina Micu – membru – expert în energie, membru al comitetelor naționale și europene de reglementare
  • Cătălin Nechifor – membru – conduce un business de succes în consultanță managerială

Am încercat astăzi să mergem pe urmele selecției lui Sorin Boza și am ajuns la d-l Johannes Burghold, directorul companiei Transearch, companie care a făcut selecția lui Sorin Boza și după o discuție cu d-lui am trimis un set de întrebări, al căror răspuns îl așteptăm cu mare nerăbdare zilele viitoare. Același lucru s-a întâmplat cu d-l Cornel Bobâlcă.

Am avut însă o surpriză plăcută cu d-l Dan Codescu, membru al C.S.-ului din aceea perioadă. Om de mare calitate intelectuală și profesională, Dan Codescu a acceptat să lărgim sfera discuțiilor și am realizat un interviu foarte interesant cu domnia sa pe care dorim să-l expunem în rândurile ce urmează.

Reporter: Ministrul Energiei și Președintele C.S.-ului C.E.Oltenia au declarat că principalul motiv al revocării din funcție a d-lui Boza a fost legat de modul de selecție pe 109. Aceste acuze au fost aduse în baza raportului corpului de control al primului ministru. Cum comentați aceste afirmații?

Dan Codescu: Domnul Virgil Popescu știe niște lucruri de la un corp de control care a avut alte intenții, a fost o chestiune politică. Nu, domnul Sorin Boza a fost selectat în temeiul unor calități pe care le-a dovedit, mulți dintre ceilalți erau manevrați politic și se dorea numirea lor. Da, istorie! Pentru mine Oltenia și Gorjul sunt lucruri care la 67 de ani și după 44 de ani de muncă reprezintă o experiență foarte ciudată. Ce se întâmplă acolo este o chestiune atipică și împotriva oricărei logici. Nu vreau să o mai comentez ( situația din Gorj ), că am comentat-o și cu Președintele Consiliului Județean și cu Președintele PSD Gorj și cu Președintele PNL Gorj. Toată lumea de acolo vrea să câștige. Asta e! Să nu plece niciun ban din județul Gorj. Asta a fost sintagma care a creat o întreagă atmosferă. Îmi pare foarte rău! Boza este un tip pe care eu l-am învățat, pentru că sunt mult mai bătrân ca el și probabil că am și mai multă experiență, eu l-am învățat. Niciodată nu o să poți să-i mulțumești pe toți. A încercat să facă treaba asta, a pierdut și pierde în continuare. Să știți că este un tip valoros în esența lui. Este un tip valoros, dar a căzut pradă situațiilor locale și probabil că va plăti pentru acest lucru, va plăti în sensul că va trebui să plece.

Sorin este un tip care are bune intenții și are și o experiență relativ bună de management, dar acolo este foarte greu să aplici niște principii corecte de management. Prima dată eu am fost împotriva lui. Mie mi s-a părut un tip exacerbat, dar după două sau trei interviuri pe care le-am avut ulterior era foarte clar că acest om aducea ceva, aducea ceva în plus. Poate nu cu toate argumentele bine fundamentate, dar aducea ceva în plus, era o gândire de altă natură care a contat foarte mult la selecția lui.

Deci ceea ce spune domnul ministru, arată că este în necunoștință de cauză pentru că se bazează pe un raport al unui corp de control al unui individ care trebuia să aducă în locul lui Boza pe altcineva. Acesta este adevărul! Dacă vreți să-l rețineți, bine, dacă nu, să știți că nu are nicio relevanță. Eu i-am făcut domnului Anton, ministru al energiei pe atunci, o demonstrație cu evoluția certificatelor de CO2, făcută pe piețele internaționale și ținând cont de evoluția geopolitică.

Bravo polonezilor! Noi n-am fost în stare ca în momentul în care se constituia grupul pentru cărbune, să ne ducem cu ministrul acolo. S-a dus Boza. Evident că nu avea reprezentativitatea unui ministru. Acolo au fost toți miniștrii țărilor care încă folosesc cărbune la producția pe energie.

Să știți, că noi atunci în Consiliul de Supraveghere ne-am propus să nu avem reacții pentru că reacțiile noastre erau legate strict de elementul de supraveghere. Nimeni nu a înțeles ce înseamnă de fapt supravegherea unei societăți.

Rep: Președintele Consiliului de Supraveghere a spus că va înainta un raport către AGA și cei vinovați vor fi trași la răspundere. Evident, făcea referire și la vechiul C.S. unde d-voastră ați activat.

D.C.: Personal îi doresc mult succes în demersul lui. Eu cunosc firma care a făcut selecția și știu despre ce este vorba și cu lista scurtă și cu lista mai lungă. Era lista scurtă din oamenii care se doreau. Mă mir că nu a fost și Ciurel pe listă. Asta mai trebuia că atunci era chiar scurtă de tot.

Asta este! Îmi pare însă foarte rău, pentru că Oltenia acum nu scapă cu programul ăsta. Acesta este un program care nu se va realiza. Sigur, asta spune Codescu, dar nu se va realiza acest program. Cu un miliard, cu șapte se va rezolva o problemă doar pentru anul 2020. În 2021 se va naște o altă problemă.

Rep: Credeți că energia pe cărbune din Gorj mai are viitor?

D.C.: Sigur că da. Bineînțeles. Trebuie să aibă, dar în niște condiții în care adevărul trebuie foarte bine explicat și susținut. Noi am început câteva programe majore. Aceste programe sunt extrem de scumpe. În condițiile în care nu ai o strategie foarte bine stabilită, care să răspunde întrebărilor ce, cum, când, este foarte greu. Să vă mai spun ceva, mixul energetic se realizează la producător, nu pe piață. Nicăieri în lume nu se face pe piață mixul energetic, se face la producător pentru că hidro sau nuclear să-l bagi în competiție cu un C.E.Oltenia este o tâmpenie, este ceva care nu are niciun sens. Împreună cu Costică Bălășoiu și alți oameni care se pricep la energie, în 2010 am fost printre promotorii acelui mix la producător, cu împărțirea lui hidro, etc. Poate soluția tehnică, organizatorică și administrativă nu era dintre cele mai bune, dar să blochezi o asemenea chestie cu o reacție sindicalistă a lui Hidrosind, în condițiile în care vrei să faci o strategie, este o problemă de comentat.

Rep: Astăzi se pune problema unui mix intern la C.E.Oltenia. Cum vi se pare această soluție?

D.C.: Ce o să facă mixul intern? O să modifică niște grupuri de pe cărbune pe gaz și două microhidrocentrale pe Jiu. Noi vorbim de un producător mare de energie, nu pot să merg cu microhidrocentrale. Acolo problema este în felul următor. Este foarte clar că pe toate exploatările miniere lucrurile nu sunt bine așezate. Și nu sunt bine așezate nu din vina managementului. Acolo este o vină generală a sistemului. Stau șapte ani să scot o hotărâre de guvern, să pot să angajez 100 de oameni, să pot să iau 100 hectare de teren. Ei bine, astea sunt niște tâmpenii. Acolo trebuie făcută o analiză de eficientizare a carierelor, lăsate doar cele care realmente au viitor, au și condiții de exploatare bune astfel încât să nu mă încurc cu excavatoarele, să fac șah cu ele. Părerea mea este că pe toate taluzurile care sunt la minele neexploatabile sau neperformante să fac ceva solar, pentru că este teren mult și este și așezat. Dar este greu, pentru că acolo sunt probleme sindicale. Să fie foarte clar! Sunt probleme sociale, sunt probleme în general că C.E.Oltenia este cel mai mare angajator din zonă. Vorba aceea, compania mulțumește vreo 30, 40 comune. Să mai termine primarii cu șmecheriile, că dacă-i nevoie face C.E.O și autostradă, dacă-i nevoie. Toate aceste lucruri au niște esențe pe care cei care vin cu alte intenții decât cele bune, le exploatează.

Rep: La nivel național cum se va așeza sistemul energetic? C.E.Oltenia era pilonul de bază al Sistemului Energetic Național.

D.C.: Și va fi în continuare. Unitatea 1 de la Cernavodă va intra în remont. Unitate 2 este depășită cu trei ani, astfel încât și ea va intra în remont. Unitățile trei și patru sunt la nivelul unor procese verbale și nu se va rezolva. Iată, deci că două unități vor ieși cu 1400 MW, nu dintr-o dată, dar vor ieși, hidro este la mâna naturii, eolianul la fel. Despre eolian vreau să vă spun că ar trebui gândit ca sistem, eolianul nu ar trebui să ducă energia în sistemul național, ci să fie făcute sisteme regionale aprovizionate din eolian, urmând ca pe momente de criză eoliană să se alimenteze din SEN. Ele pot face un sistem regional de satisfacere a unui oraș, două, trei, 70 localități, etc. și asta că noi nu avem 70 de eoliene ca în Olanda, noi avem câteva, le numeri pe degete. Revin, deci dispare o parte din nuclear, hidro este așa cum este, gazele rămân în condițiile în care vom fi în stare să le valorificăm, deci C.E.Oltenia va fi acolo.

Rep: Sunt zile în care importăm cate 2000 MW. Cum vom acoperi necesarul?

D.C.: Importul ca și exportul depind de sistemele de interconexiune. Noi trebuie să dezvoltăm interconexiunea către Serbia și chiar către Rusia. Noi am tratat Rusia din punct de vedere politic, Rusia trebuie tratată și din punct de vedere economic. Acest lucru ne afectează. Asta este astăzi.

Rep: Mulțumesc!

Lasa un comentariu