Motivația: motor cu ardere internă

Motivarea angajaților a devenit un subiect-vedetă în discuțiile despre oameni în organizații. Privită ca unul dintre cele mai importante aspecte ce intră în responsabilitatea unui manager, motivarea angajaților și-a câștigat în timp eticheta de secret al succesului. Accentul cade din ce în ce mai mult pe ideea că managerii trebuie să-și îndrepte eforturile și atenția spre găsirea modalităților de creștere a satisfacției în muncă, dar și a motivării corespunzătoare a angajaților. Noi, angajații, ne-am construit cu ușurință imaginea zonei de responsabilitate a managerilor. “Un manager trebuie să își cunoască oamenii din echipă, să le cunoască nevoile  și să le ofere, în limita impusă organizaţional, “stimulentele potrivite”. Nimic mai adevărat și mai relevant. Când vine vorba însă de noi și de aria noastră de responsabilitate în atingerea succesului, trecem cu o viteză care depășește uneori cu mult cel mai puternic impuls motivațional. Uităm însă că motivația și motivarea merg la braț în drumul spre succes. Ne scapă din vedere importanța întrebărilor care vin în sprijinul celor care se află în poziția de a ne motiva: “Cum contribuim noi la obținerea a ceea ce ne dorim? Ce ne motivează real? Cum ne păstrăm motivația trează?”. Răspunsul este pe cât de simplu de formulat, pe atât de dificil de gestionat.

Oamenii, fie ei manageri sau angajați, sunt cei care generează real valoarea unei organizații. Motivația este puterea care generează acțiunea, combustibilul succesului.  Să ne gândim la motivație ca la benzina care ne face mașina să funcționeze. Ne putem mândri cu o minunăție a tehnologiei auto, însă dacă nu are benzină, nici măcar această mașină nu ne va duce undeva. O persoană poate fi inteligentă și talentată, poate avea numeroase ocazii în viața sa, fără motivație însă, tot acest potențial nu duce nicăieri. Motivația este greu de înțeles. Acum ne simțim motivați, mâine nu. Putem fi foarte energici dimineața, dar deja obosiți la prânz. Niciodată nu știm cât ne va ține motivația.

Ne-ar plăcea să avem mai multă pasiune și energie, să știm cum reactivăm motivația când aceasta dispare, să avem abilitatea de a–i motiva pe cei din jur. Dar cum putem face asta? Există un secret? Da, există!

Fiecare dintre noi are un tipar motivațional înnăscut. Așa cum fiecare persoană are amprente diferite și o combinație distinctă de gene (ADN), tot astfel, fiecare individ are un tipar motivațional diferit. Ceea ce îi motivează pe unii dintre noi, cel mai probabil nu îi va motiva și pe ceilalți. Plecând de la ideea că nu există oameni nemotivați, ci oameni motivați diferit,  motivația în sine este generată de Impulsurile interne, de Nevoile și Recompensele care devin  factori motivatori pentru fiecare persoană în parte. Atunci când impulsurile, nevoile și recompensele se intersectează,  ne câștigăm poziția în zona succesului, locul unde munca înseamnă plăcere și succesul vine fără efort. Dacă vă întrebați cum  ne determinăm simplu și rapid tiparul motivațional și cum să ne automotivăm în funcție de acest tipar, răspunsul e mai puțin complicat decât vă puteți imagina. O analiza personală asupra modului în care acționăm, asupra orientării pe care o avem, a preferințelor și recompenselor care ne stimulează, ne poate oferi o imagine clară a tiparului nostru motivațional.

Înclinăm să fim orientați mai mult pe sarcină, decât pe oameni și relații? Preferăm durabilitatea sau sentimentul de stabilitate, de ordine, în locul nevoii de a experimenta schimbarea sau varietatea experiențelor noi? Simți că aprecierile de tipul recunoaștere și contribuție personală, îți aduc mai multă mulțumire decât un bonus financiar sau o posibilitate de avansare?

Răspunsul la aceste întrebări ne ajută să obținem o claritate mai mare asupra modului în care putem să fim ușor motivați. Important este să nu uităm că tiparul de succes poate fi diferit în medii și contexte diferite. Ceea ce ne poate motiva într-un anumit cadru, se poate schimba în funcție de locul în care ne aflăm – acasă, la muncă, sau împreună cu prietenii. Pe măsură ce vom fi tot mai mult conștienți despre cum să ne motivăm, vom observa îmbunătățiri remarcabile în cariera și în viața personală. Indiferent dacă ești un manager sau lider care vrea să își motiveze echipa, sau doar o persoană care caută să-și atingă obiectivele personale, ai nevoie să-ți cunoști propriul tipar motivațional. Motivația este un factor esențial care stă în spatele succesului și ne poate îmbunătăți calitatea vieții din punct de vedere financiar, fizic și  emoțional. Toți vrem să experimentăm mai mult sau mai puțin stabilitatea și varietatea. Toți poftim la recompense interioare, de genul aprecierilor, dar și la recompensele exterioare, cum sunt compensațiile financiare. Fiecare dintre noi însă, are o preferință exactă. A ta care este?

Te invit să te oprești un moment și să reflectezi asupra ta, având în minte că motivația trebuie găsită în tine: dacă tu nu crezi, nimic din ce vor spune sau face alții nu contează. Alege să faci tu primul pas!

MANUELA IACOB – Psychologist Consultant, ID Learning

Manuela s-a alăturat echipei iD Learning în 2016.  Este responsabilă de Managementul clienților iD Learning.  Oferă consultanță și suport pentru programele de training organizate și coordonează activitățile de follow-up. Psiholog consultant în cadrul companiei iD Learning, Manuela îmbină în activitatea sa expertiza în zona de business, cu expertiza psihologică dobândită în urma studiilor avansate în psihologie. Are o experiență de peste 6 ani în psihologie aplicată și contribuie activ la crearea  de instrumente de training ce vizează deblocarea potențialului uman și aplicarea lui  pentru obținerea performaței în business. Este psiholog cu drept de practică în domeniul Psihologiei Clinice și Psihoterapiei Integrative.

Lasa un comentariu