Marketingul digital, sau altfel spus marketingul numeric, e-marketingul sau marketingul electronic – atâtea denominări pentru a vorbi despre același lucru – reprezintă punerea pe Internet a tehnicilor tradiționale de marketing cu scopul de a vinde, de a crea imagine, de a comunica sau, de ce nu, de a influența publicul țintă.
Tehnici și metode care pătrund cu pași timizi pe la începutul secolului XXI, dar care explodează în ultimii 10 ani. Viteza de propagare a metodelor și canalelor de comunicare și marketizare online îi amețește chiar și pe specialiștii din domeniile conexe. În acest domeniu, reacțiile întârziate pot fi fatale.
Dar ce este de fapt Marketingul Digital?
Marketingul Digital este un termen umbrelă folosit pentru a desemna toate eforturile de marketing online pe care le realizează o organizație. În prezent, canalele media online ce pot fi utilizate în acest sens sunt Google search, emailing, rețelele sociale și propriile web-site-uri, cu scopul de a intra în contact cu clientela actuală sau viitoare. La un nivel mai avansat, putem vorbi chiar de Visual merchandising, psihomarketing, big data, ș.a.
Având în vedere că oamenii petrec cu mult mai mult timp în mediul online de cât o făceau acum 10 ani, tehnicile tradiționale de marketing pur și simplu nu mai sunt la fel de eficiente. Și, în nici un caz, suficiente. Pentru că marketingul a fost întotdeauna despre a-ți întâlni clientela la locul potrivit, la momentul potrivit. Ori, în prezent, locul potrivit este în mediul online.
Ce metode de marketing online?
Ca și în marketingul tradițional, și în cel online pornim de la fundamentele marketingului: identificarea și descrierea clientului / cumpărătorului potențial, urmat de conceperea a ceea ce marketerii numesc Unique Selling Proposition (USP), adică acel factor unic pe care-l argumentează vânzătorul ca fiind motivația principală pentru care clientul ar încerca un anumit produs sau serviciu.
Continuând procesele clasice de marketing, următorul pas în marketingul online pentru a-ți face un plan eficient, o strategie, este studierea pieței. Identificarea clientelei, descrierea profilului acesteia, identificarea locurilor online în care aceasta își petrece timp. În prezent, există numeroase tools-uri pentru a realiza adevărate studii de marketing, plătite sau gratuite, în funcție de bugetul alocat. Inclusiv mastodontul Google pune la dispoziție astfel de mijloace. Pentru sondarea pieței însă, putem să ne îndreptăm atenția cu încredere către platformele online de genul Eval&Go, SurveyMonkey sau Typeform, utilizate chiar și de marile corporații.
Abia ulterior acestor procese începem să ne gândim la metodele pe care le avem la îndemână pentru a crea spațiul necesar întâlnirii dintre oferta noastră și eventuala cerere.
Ce tehnici în acest sens?
Unul dintre cele mai bune articole de specialitate în acest sens este cel al celor de la hubspot.com, care face o clasificare pertinentă a acestor tehnici, cu descrieri succinte și pe înțelesul tuturor. Urmărind succesiunea prezentată de aceștia avem:
Search Engine Optimisation (SEO), care se referă la optimizarea web-site-ului organizației tale astfel încât să permită clasarea acestuia cât mai „sus” în paginile rezultate în urma căutării în motoarele de căutare. O bună clasare a website-ului tău aduce în mod evident mai mult trafic acestuia. Organic, deci gratuit.
Content Marketing se referă la crearea și promovarea de materiale de conținut, cu scopul de a crește gradul de cunoaștere al mărcii, de a crește traficul către website-ul organizației și de a crește numărul clienților.
Inbound marketing este acea tehnică de marketing, concepută de Seth Godin (inventatorul permission marketing de asemenea), prin care se atrage atenția clientului potențial prin conținut de calitate pe website-ul organizației, astfel încât acesta să fie ușor identificabil ulterior de către motoarele de căutare sau rețelele sociale.
Social Media Marketing (poate cel mai cunoscut în România) constă în acele tehnici de promovare a unui produs / serviciu / marcă prin intermediul rețelelor sociale (Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, Linkedin, etc) cu scopul atragerii atenției asupra mărcii, al realizării de trafic sau al creării de acțiuni în sensul dorit. Scopul, însă, pentru fiecare eventuală campanie social media, nu poate fi decât unul! Nu mai multe.
Pay-per-click (PPC) este o metodă de plată în funcție de numărul de clickuri. Adică, de fiecare dată când reclama ta online este accesată, plătești o cotă parte anunțătorului (deținătorului web-site-ului unde este inserată reclama ta). Este genul de metodă folosită în mod curent în campaniile de tip AdWords.
Affiliate Marketing este o formă de marketing relativ recentă în baza căreia afiliații primesc comision pentru fiecare vânzare realizată pornind de la reclama de pe site-ul lor sau, după caz, pentru fiecare contact comercial (leads) realizat în același fel. Amazon este una dintre organizațiile ce utilizează cel mai frecvent affiliate marketing tool.
Email marketing este acea metodă de comunicare prin mesagerie electronică cu publicul țintă, mai ales în sensul promovării de conținut, oferte speciale, discounturi sau evenimente, sau pur și simplu pentru a direcționa publicul către website într-un anume scop. Platforma MailChimp te poate ajuta, în cazul în care deții o bază de date de potențiali clienți, să organizezi campanii strategice de email marketing și să urmărești rezultatele acesteia.
Online PR este practic PR-ul clasic, dar aplicat în mediul online.
Iar acestea reprezintă doar o parte, prezentată succint, a tehnicilor de comunicare și marketing online.
Dar cum este cu strategia de marketing digital?
Marketingul digital este o unealtă de care se poate folosi orice tip de organizație. Oricum ar fi, așa cum precizam mai devreme, totul începe prin a identifica clientul potențial și a studia mediul în care acesta « se învârte », cu scopul de a-i identifica nevoile și așteptările. Abia apoi putem discuta despre realizarea unei strategii de marketing digital, care în mod evident este diferită de la un tip de organizație la alta.
Vorbim diferit despre organizații ce propun servicii sau despre cele ce realizează comerț electronic. Vorbim de strategii diferite în cazul organizațiilor ce vând cursuri online și despre cele ce vând produse așa numite fast fashion. Vorbim de strategii diferite în cazul organizațiilor cu adresabilitate B2B (business to business) sau B2C (business to customer). Căci în cazul organizațiilor B2B scopul campaniilor de marketing online este să atragi clienți potențiali către site pentru a-și lua informațiile primare și pentru a-i incita să contacteze ulterior compartimentul de vânzări al companiei. În timp ce, în cazul organizațiilor B2C, interesul final este să convingi acel potențial client ajuns într-un final pe website-ul tău să acționeze. În traducere liberă, să cumpere.
Rețelele sociale utilizate sunt diferite în funcție de tipul de organizație pe care-l ai. Dar și de obiectivele campaniei pe care o dorești.
O strategie de marketing digital poate avea unul sau mai multe obiective și poate conține una sau mai multe campanii diferite, totul depinzând de tipul organizației pe care o ai, de faza de dezvoltare în care aceasta se află, de viziunea acesteia.
Care sunt liniile principale ale strategiei de marketing?
- Totul pornește de la identificarea clientului tău, a segmentelor de piață în mediul online, care este principalul ingredient pentru o strategie de succes. Sau, altfel spus, cine este cumpărătorul tău? În prezent, pentru a-ți ușura sarcina, diverse organizații pun la dispoziție kit-uri online în acest sens, iar noi îți recomandăm kitul oferit de hubspot.com (buyerpersona kit).
- Continui apoi cu identificarea obiectivelor și a tehnicilor de marketing de care ai nevoie. Acestea ar trebui să fie corelate cu obiectivele mai largi ale companiei. Adică, dacă spre exemplu organizația ta își dorește o creștere cu 20% a veniturilor, probabil că ar trebui să-ți propui creșterea cu 50% a acțiunilor pe website-ul tău. Și mai trebuie să stabilești și prin ce metode vei măsura aceste rezultate. Asupra instrumentelor existente în acest sens vom reveni într-un articol ulterior, dar până atunci poate vrei să te informezi puțin asupra platformei Google Analytics.
- Analizează și planifică apoi toate canalele media online posibile: cele proprii, cele câștigate sau cele plătite. Google Analytics poate sa-ți dea foarte multe informații care să te ajute să identifici acele canale care au adus în campaniile precedente cele mai multe contacte sau vânzări. Compară aceste informații cu obiectivele actuale și planifică următorii pași.
- În final, nu ai decât să asamblezi toate acțiunile precedente și să le transformi într-un plan de acțiune pe o durată dată. Vei finaliza astfel ceea ce numim strategia de marketing digital.
Cu ce beneficii vine la pachet Marketingul Digital?
Principalul avantaj pe care marketingul digital îl are este faptul că îți aduce rezultatele în timp real. În cazul publicității clasice, fie că este vorba despre o reclamă într-un ziar, fie că este vorba despre un pliant, nu putem ști niciodată cu precizie milimetrică câte persoane au intrat în mod exact în contact cu reclama ta și câte dintre acestea au citit conținutul acesteia. Ceea ce nu este cazul în mediul online, căci folosind plugin-uri de analiză atașate software-urilor utilizate sau utilizând platforma Google Analytics, poți afla numeroase informații despre cei care au intrat în contact cu conținutul reclamei tale. Poți cunoaște numărul precis al potențialilor clienți impactați de reclama ta, timpul petrecut de către aceștia asupra reclamei tale, următoarea mișcare înregistrată a acestora, caracteristicile lor demografice și nu numai. Asta în timp real sau pe o perioadă dată. Iar acest fapt te poate ajuta să-ți ajustezi acțiunile sau obiectivele în timp real de asemenea.
Evident, acțiunile de marketing online nu le exclud încă pe cele offline. Acestea se completează, totul depinzând de tipul organizației tale și de specificitatea buyer persona pe care ai identificat-o!
Cert este că marketingul online devine un domeniu non exhaustiv. Vestea bună este că tot mediul online aduce și informațiile de care ai nevoie pentru a afla cum îl poți utiliza în mod eficient pentru organizația ta. Personal, mă servesc destul de mult de platforma de cursuri online www.udemy.com, atunci când vreau să aflu rapid informații într-un anume domeniu. Aceasta însă nu este singura. Pe acest segment de piață, SKY IS THE LIMIT.