Primul retailer online din UK a vândut de doua ori mai mult decât a cumpărat toată România

Comerțul electronic, la fel ca și turismul, rămâne un domeniu aproape necunoscut și neexploatat în România. Deși în mai toată Europa și în toată lumea piața comerțului online se află în plin boom de dezvoltare, în țara noastră există doar câțiva actori majori care s-au putut dezvolta lejer în principal din cauza lipsei concurenței. Din nefericire, acest lucru îngreunează per general dezvoltarea acestui domeniu tocmai prin prisma faptului că dacă deții monopolul nu ai nevoie să îți îmbunătățești serviciile.
La nivel European, anul trecut, volumul vânzărilor online s-a ridicat la nu mai puțin de 530 de miliarde de euro. Pentru anul 2017 se previzionează o creștere de 14 procente a pieței ecommerce în Europa, ceea ce se traduce prin vânzări potențiale în valoare de 602 miliarde de euro.

Așa cum ne am obișnuit deja, România alături de Macedonia și Bulgaria se află la coada clasamentului cu privire la numărul de cumpărători online, asa cum o demonstrează și graficul de mai sus.

 

Campionii, Campionii, ole, ole, ole!!

Cu toate acestea, nu putem spune că nu există o creștere a interesului față de acest domeniu și la noi în țară. Ba din contră, România s-a clasat anul trecut pe primul loc la nivel European, în privința creșterii volumului de vânzări online, aceasta fiind de 38%. În acest top țara noastră este urmată de Estonia cu 35%, Ucraina cu 31%, Polonia și Bulgaria cu 25%.
Cifra totală a vânzărilor online în România în anul 2016 a depășit 1,8 miliarde de euro, iar primii trei retaileri, Alibaba, eMag și Altex dețin o cotă de piață de aproape 70%. Această cifră reprezintă totalul bunurilor tangibile vândute pe internet și nu include vânzarea de servicii, ca bilete de avion, bilete la spectacole, rezervări hoteliere, sejururi și altele.

Această prezentare necesită JavaScript.

Împăratul e gol

La noi toată lumea e in extaz. Suntem Campionii Europei și i-am rupt pe toți cu o creștere la care ceilalți nu ar putea decât să viseze.
Totuși… Una e să crești de la 3 la 4 și să spui că ai avut o creștere de mai bine de 30% și alta e să crești de la 100 la 105 de exemplu. Într-atât de amețiți suntem de propriile noastre eufemisme corporatiste – gen ascensiune descendentă, care se traduce de fapt prin: ”ne ducem în cap” – încât am ajuns sa ne credem campionii Europei la ecommerce. Realitatea însă ne prezintă intr-o altă lumina ce ne duce cu gândul la  Hans Christian Andersen. ”Împăratul e gol”, iar noi suntem ridicoli! Ca să te compari trebuie să ai cu ce sau cu cine. Însă sub noi în clasament nu mai e nimeni.
Pentru a avea o imagine completă mai trebuie spus că primul retailer online din Marea Britanie a vândut anul trecut mai bine de două ori mai mult (nr. în lire) decât a cumpărat toată România la un loc. De fapt până și cel poziționat pe locul 3 a reușit să aibă vânzări mai mari decât volumul vânzărilor noastre, înregistrând vânzări de 1.9 miliarde de lire.

Top 10 ranking of the UK’s biggest online retailers in 2016

Ranking Retailer Online revenue (£bn)
1 Amazon 4.4
2 Tesco 2.9
3 Argos 1.9
4 John Lewis 1.5
5 Next 1.3
6 Asda 1.2
Sainsbury’s 1.2
Shop Direct 1.2
9 Ocado 1.1
10 Dixons Carphone 1.0

sursa: www.retail-week.com

Ca să vă dați seama cât de nesemnificativi suntem în acest domeniu, în afară de cele două mențiuni, una în coada clasamentului și cealaltă în fruntea acestuia, numele României nu mai este menționat în niciun alt raport oficial sau document de referință care analizează evoluția pieței online din anii trecuți.

 

 

Lasa un comentariu

Lasă un răspuns