Andrei Maioreanu: „Gorjul va rămâne mereu un reper pentru producția de energie din România”

Interviu cu Andrei Maioreanu, Secretar de Stat în Ministerul Energiei.

Rep: Domnule Secretar de Stat, în toate luările de poziție, autoritățile europene insistă pe tranziția spre energia curată produsă din surse regenerabile. Condițiile de funcționare ale producătorilor de energie pe bază de cărbune par tot mai aspre. Mai este loc pentru cărbune în viitor?

Andrei Maioreanu: Am să vă răspund pornind de la realitatea mixului energetic românesc. Avem un mix echilibrat, avem resurse din toate categoriile – de la cărbune, la hidroenergie. Producția de energie bazată pe arderea cărbunelui ocupă un loc foarte important în producția totală de energie – în jur de 30%. Prin urmare, răspunsul meu e foarte simplu și ferm: nu putem avea energie în România fără cărbune! Este adevărat că direcția spre care se îndreaptă Europa tinde spre reducerea aportului de energie produsă în termocentralele care funcționează cu cărbune, dar de la buna intenție, până la realizare este un drum foarte lung. Nu ne putem sabota interesele naționale, chiar dacă vorbim despre un trend relativ firesc.

Rep: Până când credeți că vor funcționa termocentralele noastre? Întreb pentru că greutatea acestui tip de producție de energie apasă pe termocentralele din Gorj…

A. M.: Strategia Energetică a României stabilește că cel puțin până în 2040 capacitățile de producție de acest fel își vor menține locul în producția de energie. Sigur, decarbonarea costă, prețul certificatelor de bioxid de carbon este volatil și ridicat și pune probleme companiilor cum este Complexul Energetic Oltenia, dar fără cărbune sistemul energetic național nu poate exista! Iată de ce Gorjul va rămâne mereu un reper pentru producția de energie din România!

Rep: În ce stadiu se află acum proiectul Strategiei Energetice?

A.M.: Am spus-o de mai multe ori : proiectul va deveni Hotărâre de Guvern, conform Legii 123/2012, Legea energiei. Am lucrat mult la Strategie, am condus un Grup de Lucru format din specialiști din minister, din companiile energetice, profesori universitari, specialiști din cadrul Academiei Române. În acest moment, se definitivează Studiul de Evaluare Adecvată, suntem în procedură de obținere a avizul de mediu. Oricât ne-am dori, nu putem grăbi procedurile legale, dar avem un calendar ferm și ne ținem de el. Sper ca la jumătatea acestui an să fim gata cu toate procedurile legale, iar Strategia Energetică să fie asumată prin Hotărâre de Guvern.

Rep: Revin la Complexul energetic Oltenia. Sunt voci care spun că situația este extrem de dificilă…

A.M.: România e plină de „voci”. CEO este un pilon important al producției de energie din România. Este un moment dificil din cauza costurilor certificatelor de carbon. Dar vreau să vă spun că această companie, în care eu mi-am început activitatea în urmă cu ceva ani ca inginer stagiar, are un management competent. Pe de altă parte, la Ministerul Energiei nu se doarme, așa cum sugerează „vocile” anonime la care vă referiți. Orice problemă are soluție, totul e să vrei să muncești, să te implici și să îți pese de soarta celorlalți. Ca să fie limpede pentru toată lumea, inclusiv pentru cârcotașii de serviciu: sistemul energetic românesc nu poate fi conceput fără CEO.

Rep: Rămânând tot în zona producției de energie pe bază de cărbune. Care este situația negocierilor cu oficialii companiei China Huadian Group în ceea ce privește realizarea unei noi termocentrale, de 600 MW, la Rovinari?

A.M.: Proiectul va fi realizat în parteneriat public-privat cu acest partener chinez. A fost o procedură de selecție transparentă și competitivă, derulată de CE Oltenia în martie 2012 compania CHEC a fost declarată investitor selectat. Practic, vom construi o  centrală termoelectrică echipată cu un grup energetic de 600 MW, cu un cazan de abur cu ardere în strat fluidizat circulant. Valoarea totală a proiectului, estimată prin Studiul de Fezabilitate și prin modelarea financiară, este de 847.639.000 Euro.  Compania China Huadian Engineering CO., LTD (CHEC) va contribui cu 254 milioane euro, iar Societatea Complexul Energetic Oltenia (CE Oltenia) cu aproximativ 18,9 milioane Euro (active imobilizate), restul fiind atras prin credite externe.

Rep: De unde cărbune?

A.M.: CE Oltenia va asigura furnizarea de lignit din carierele Roșia, Tismana și Pinoasa pe toata durata de funcționare a noului grup energetic.

Rep: Ce etape au fost parcurse până acum?

A.M.: La 25 ianuarie 2013, a intrat în vigoare Memorandumul de Înțelegere privind constituirea unei societăți de tip IPP, încheiat între CE Oltenia  și CHEC, conform căruia cele doua părți au decis ca implementarea Proiectului să se realizeze de către o societate cu capital mixt de tip IPP. Au fost derulate multiple runde de negocieri ale Acordului Acționarilor și Actului Constitutiv al Societății de Implementare, care au fost inițializate de către părți în data de 5 august 2015. La 19 octombrie 2015, Adunarea Generală Extraordinară a Acționarilor CE Oltenia a aprobat Acordul Acționarilor și Actul Constitutiv al Societății de Implementare, astfel cum au fost negociate și inițializate de către partea română și partea chineză.

Rep: Negocierile nu au decurs tot timpul bine. Care a fost problema?

A.M.: Dezinteresul. Dar nu vreau să insist. O dată cu instalarea guvernului la începutul anului 2017, am reînceput demersurile pentru continuarea negocierilor. Am convins partenerul chinez să revină la masa negocierilor  și să parcurgem etapele rămase până la finalizarea proiectului.

Reluarea negocierilor a debutat efectiv la finalul anului 2018, când în perioada 17-18 decembrie 2018, o delegație comună a CHINA HUADIAN CORPORATION si CHINA HUADIAN ENGINEERING CO.LTD. a efectuat o deplasare in Romania, pentru discuții de clarificări cu oficialitățile din Ministerul Energiei si ai Complexului Energetic Oltenia înainte de negocierile finale. În data de 17 decembrie 2018 a avut loc o întâlnire a delegației comune chineze cu conducerea Ministerului Energiei.

Negocierile au fost clare și oneste. China Huadian Engineering Co. Ltd. și Complexul Energetic Oltenia și-au prezentat opțiunile actuale pentru clauzele ramase în divergență după runda de negocieri din 2016. Era vorba despre Contractul de Furnizare Cărbune si Contractul de Superficie, Uz si Servitute. De asemenea, a fost parcurs si actualizat (unde a fost cazul) si Acordul Acționarilor societății de implementare care va construi si opera noul grup energetic de 600 MW. Acest proiect este inclus in Strategia Energetica a României ca obiectiv strategic de interes național. De asemenea, face parte din Strategia CE Oltenia pentru perioada 2019-2030. Documentul a fost aprobat în cadrul ședinței AGEA CE Oltenia din data de 17 decembrie 2018.

Rep: Au fost dificile negocierile?

A.M.: În calitate de președinte al Comisiei de negociere, am participat la mai multe întâlniri cu delegații chinezi. I-am informat asupra viziunii Strategiei Energetice a României și asupra  importanței pe care Ministerul Energiei o acordă acestui proiect. Pe scurt, le-am spus că acest Grup reprezintă o prioritate strategică pentru noi.  În perioada 23-30 ianuarie 2019, au avut loc întâlniri între Comisia de negociere formată din reprezentanți ai Ministerului Energiei, Complexul Energetic Oltenia S.A. (CEO) și China Huadian Engineering Co. Ltd. (CHEC) în București, la sediul Ministerului, cu privire la Acordul Acționarilor pentru societatea de implementare de tip (IPP) care va fi constituită de CE Oltenia și CHEC.

Apoi, în perioada 4-6 februarie 2019, au avut loc la sediul companiei CE Oltenia negocieri asupra clauzelor Contractului de Furnizare Cărbune pentru noul grup energetic de 600 MW și a clauzelor Contractului de Superficie, Uz și Servitute pentru noul grup de 600 MW de către Comisia numită la nivelul CE Oltenia S.A. cu reprezentanții CHEC. Sunt negocieri firești, proiectul e bun și fiecare parte este interesată să câștige din acest proiect.

Rep: Sunt voci care vorbesc despre stocurile prea mici de cărbune…

A.M.: Nu vă mai luați după „voci”. Întrebați specialiștii, oficialii companiei sau ai ministerului. Întrebați-mă pe mine. Rezervele de cărbune pe care CEO le exploatează in prezent si cele pe care le poate exploata in viitor, sunt suficiente pentru a asigurară funcționarea grupurilor actuale si a noului grup de 600 MW. Punerea in funcțiune a noului grup energetic de 600 MW este estimată pentru anul 2023. Am în vedere  termenele necesare prevăzute la întocmirea documentațiilor proiectului (construcția efectiva a Centralei va dura 36 de luni cf. Studiului de Fezabilitate), astfel ca eventualele dificultăți în  aprovizionarea cu lignit din trecut sau din prezent, vor putea fi preîntâmpinate și eliminate.

Ministerul Energiei, prin acțiunile sale, sprijină, nemijlocit, CEO prin hotărârile de guvern privind exproprierea pentru cauza de utilitate publică, modificările de legislație privind facilitarea accesului la terenurile cu vegetație forestiera, astfel încât principalele probleme privind accesul la zăcămintele de cărbune să fie eliminate.

Rep: Să schimbăm registrul. Ce se întâmplă cu amenajarea hidroenergetică de pe Jiu?

A.M.: Nu e o situație simplă. După cum știți, autorizația de construire a obiectivului energetic a fost anulată în justiție în urma unei acțiuni întreprinse de o serie de ONG-uri care militează pentru conservarea mediului. Este foarte adevărat că acest obiectiv, care este al companiei Hidroelectrica, este terminat în proporție de peste 90% Aici au fost investiți peste 180 de milioane de euro. Dar hotărârea definitivă a justiției nu mai poate fi contestată, așa că am luat-o de la capăt cu recunoașterea avizelor dobândite de-a lungul timpului. Urmează solicitarea unei noi autorizații de construire. E un drum lung, Hidroelectrica ar fi putut face mai mult, dar a fost o perioadă în care compania s-a aflat în insolvență. Termenele legale  trebuie respectat.

Rep: De ce s-a ajuns aici?

Situația a fost creată printr-o succesiune de inadecvări (nu vreau să folosesc cuvinte mai tari) ale celor care au gestionat domeniul. Dar vreau să vă spun că finalizarea investițiilor hidroenergetice în derulare, de către Hidroelectrica – producător de energie din surse regenerabile de interes național – este o măsură asumată ferm prin Programul de Guvernare.  La fel – creșterea gradului de valorificare a potențialului hidroenergetic. Am această temă pe agendă în fiecare zi, iar lucrurile nu vor rămâne așa!

Lasa un comentariu