CNIPT TÂRGU JIU – nume sofisticat, viziune inexistentă!

Să nu uităm: orașul Târgu Jiu dispune de cel mai important muzeu sculptural în aer liber din țară, reper artistic în lume, oferit de Constantin Brâncuși. Nu vorbim despre un oraș care ar fi trebuit să-și « construiască” un patrimoniu, ci despre un oraș care îl are deja. Dar, din păcate, nu știe să-l valorifice.

Trebuie menționat că din totalul de turiști care vin în județul nostru, aproape jumătate se opresc la Târgu Jiu, ca dovadă a potențialului pe care acest oraș îl are. Problema este că această pondere este în continuă scădere, căci ea reprezenta în anii 2001 – 2010 peste 75%.

Târgu Jiu îngenunchiat de Slatina

Nu același lucru se întâmplă cu celelalte municipii din Oltenia, care nu dispun de avantajul celei mai importante capodopere a lui Brâcuși. Celelalte municipii din Oltenia și-au multiplicat turiștii pe care îi aduc să le viziteze.

Observăm din graficul alăturat, realizat cu date Insee, că Târgu Jiu și Slatina sunt singurele municipii cu scădere în privința numărului de turiști din 2012 până în 2016. Facem totuși mențiunea că Slatina și-a triplat numărul de turiști din 2001 până în 2016! Am luat în considerare această perioadă, dat fiind că este perioada în care s-a demarat crearea CNIPT-urilor. Și ținem totuși cont de faptul că la Târgu Jiu acesta a fost creat spre finele anului 2014. Iar acest fapt ne întristează și mai tare, pentru că de atunci, numărul turiștilor a scăzut.

Care să fie deci cauzele unui turism atât de dezastruos la Târgu Jiu? Veți fi surprinși, dar sunt cam aceleași:

  1. Lipsa unei strategii de dezvoltare turistică în municipiu
  2. Lipsa unei echipe de profesioniști în turism

„Nu avem plan de management!”

Centrul Național de Informare și Promovare Turistică Târgu Jiu nu are o strategie! Sau cel puțin asta putem înțelege atunci când nu ni se trimite această strategie în momentul în care o solicităm, în baza Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public. Mai precis, la cererea noastră adresată Primăriei Municipiului Târgu Jiu în baza legii menționate, prin care am solicitat, printre altele, copia planului de management ȘI a strategiei în baza căreia funcționează Direcția de Turism și Evenimente Culturale din cadrul acestei instituții, ni s-a răspuns:

Ok. Dar o strategie există? Avem îndoieli, pentru că am solicitat răspuns complementar la această întrebare și până la data publicării acestui articol nu l-am avut. Avem, însă, un plan de marketing, de care nu sunt convinsă că această Direcție este conștientă. Un plan de marketing elaborat odată cu Cererea de finanțare din fonduri europene pentru crearea CNIPT.

Dar…există un plan de marketing. Este foarte important. Și, începând cu data de 01.09.2014 când Direcția Turism și Evenimente Culturale a fost înființată, acest plan de marketing ar fi trebuit implementat.

Dar să analizăm pe scurt planul de marketing propus.

Scopul general al CNIPT ar fi « creșterea numărului turiștilor în zonă, prin introducerea serviciilor moderne de informații și dezvoltarea unui sistem unitar de informare turistică». Destul de frumos, dar nu suficient, atâta timp cât această structură își propune strict rol de informare turistică, nu și de dezvoltare din punct de vedere turistic (dezvoltarea și reabilitarea patrimoniului local, crearea de noi oportunități turistice, etc).

Obiectivele specifice de marketing sunt legate de diversificarea gamei de servicii și îmbunătățirea calității acestora, precum și folosirea de noi canale de informare și promovare. În ceea ce privește canalele de comunicare, în 3 ani de zile de la înființare, remarcăm apariția unei pagini de facebook a acestui centru, precum și apariția unui website de prezentare, extrem de slab atât din punct de vedere tehnic, cât și în privința conținutului.

Mulțumită acestui website, am remarcat că CNIPT propune 4 circuite turistice cu ghidaj în Târgu Jiu, 3 trasee turistice în arii protejate și 5 circuite turistice în județ. Dintre acestea, presupunem că cele 4 trasee turistice din Târgu Jiu sunt propuse și realizate chiar de CNIPT, toate celelalte nefiind sub administrarea acestei structuri. Din păcate, cele 4 trasee turistice sunt sumar prezentate, fără a preciza care este durata lor sau în ce limbi  străine se poate face ghidajul, itinerariul acestora este slab prezentat pe o hartă Google și nici nu au tematici clar definite pentru a putea viza un anumit auditoriu, ca în cazul circuitelor turistice din județ.

Remarcăm dintr-un material postat pe website-ul structurii și scris în stil jurnalistic că au fost realizate 20000 de hărți turistice, ca și cum acesta ar trebui văzut ca un eveniment important. Din păcate, el trebuie să fie o normalitate. Ni se vorbeste de asemenea și despre alte materiale de promovare, dar nu vedem nici o broșură online. Oricum, acestea ar trebui să existe având în vedere că în 2017 au fost alocați 183 000 lei pentru « materiale și servicii de promovare  a Municipiului Târgu Jiu», deși în bugetul inițial menționat în cererea de finanțare erau prevăzuți 10 000 lei. Ne întrebăm de ce acest buget a crescut de 18 ori, în mai puțin de 2 ani??? Și, întâmplător, în an electoral?

Aspectul cel mai interesant pe care l-am reperat, însă, în acest plan de marketing sunt rezultatele preconizate. Praf aruncat în ochii finanțatorilor! Inițiatorii proiectului și-au propus :

  • un număr de 275 000 turiști, 120 de operatori din domeniul turismului … care să apeleze la serviciile oferite de CNIPT ;
  • creșterea cu 25% a numărului de turiști în zonă
  • creșterea cu 10,961 a numărului de turiști cazați în Târgu Jiu
  • 400 000 de vizitatori pe website
Captură de pe website-ul www.targujiu.info

Cum nu au specificat în planul de marketing pe ce perioadă au vizat aceste obiective, din calculele noastre putem presupune că acestea sunt fixate pe o perioadă de 20 – 40 de ani ! Pentru că între 2015 și 2016 numărul de turiști cazați în Târgu Jiu a crescut cu ….500, iar ei și-au propus 10,961. Pentru că 275000 de turiști nu au existat nici în anul 1990 în județul Gorj, iar la acea perioadă aveam dublul turiștilor actuali. Pentru că în prezent pe website au existat un număr de 5.983 vizitatori și mai este cale lungă până la cei 400.000, iar acesta a fost lansat de mai bine de 1 an. În acest ritm, sunt necesari vreo 66 de ani pentru a atinge obiectivul propus. Trebuie menționat că pentru acest portal au fost alocați 5000 lei prin proiectul de finanțare, la care se adaugă 300 lei lunar pentru întreținere! Asta fără a mai lua în calcul eventualele chetuieli salariale ale persoanelor menite să se ocupe de site.

Toate aceste aspecte ne demonstrează că nu există coerență în acest plan, că, oricum, el nu este luat în considerare și că, prin urmare, CNIPT nu lucrează după o anumită strategie, ci mai degrabă după ….ureche !

Licențiați dar… fără experiență în domeniu !

Conform organigramei Primăriei Municipiului Târgu Jiu, publicată de altfel pe site-ul acestei instituții, Direcția Turism și Evenimente Culturale contabilizează 16 persoane ! Da, ați înțeles bine ! 9 persoane care organizează evenimentele acestui municipiu, 6 persoane în cadrul CNIPT și un Director Executiv. Ca titlu de comparație, până în anul 2008, Primăria Târgu Jiu avea o singură persoană pentru organizarea aceluiași număr de evenimente. Nu spun că era bine, dar între 1 și 9 e o cale lungă și ne punem întrebarea justificată ce buget se alocă pentru salariile acestor oameni.

Din calculele noastre exhaustive și oarecum ipotetice, bazate pe lista publicată pe site-ul Primăriei municipiului cu noile salarii de bază și indemnizațiile / sporurile aferente, ar rezulta că bugetul aproximativ al CNIPT (continuare în pagina următoare)

Lasa un comentariu

4 thoughts on “CNIPT TÂRGU JIU – nume sofisticat, viziune inexistentă!

  1. Doamna specialist in marketing ce va mai place sa faceti subiecte woow din munca altor reporteri in care aruncati cu mizerie de cate ori aveti ocazia!!! Daca sunteti asa specialista ar trebui sa stiti ca o stire refacuta si reimpachetata e ca ciorba reincalzita. Dar oricum,asteptari prea mari nu am din moment ce nu v-ati remarcat prea tare pe vremea cand va ocupati de departamentul de presa din cadrul primariei municipiului Targu Jiu. Se simte totusi ceva …frustarea ca ati parasit fortat sistemul public!!!! Regret ca v-am facut vizualizari accesand aceasta pagina insa a trebuit sa va spun parerea mea despre „munca” celor ce transcriu aici stririle altora.

  2. „Doamna Ana Blandiana”,
    Pentru că v-ați „obosit” să parcurgeți materialul, deși nu aducea nimic nou din moment ce copiază o știre, mă „obosesc” și eu să vă răspund. O singură dată.
    1. Aștept cu nerăbdare un link către știrea pe care am refăcut-o și reîmpachetat-o, pentru a obține acest material de 3 pagini. Vă rog, nu-mi spuneți că subiectele pe care le tratez în acest material au mai fost discutate, fiecare la momentul lui, că asta nu-mi ia dreptul de a le rediscuta, în felul meu propriu! Si nu-mi citați cotidianul Gorjeanul, pe care l-am prezentat deja ca sursă, pentru că este singurul cotidian local care are privilegiul de a primi anunțurile privind concursurile de angajare de la PTJ! Când îmi veți da acest link, voi arunca la gunoi cele 30 de documente PDF pe care le am de la PTJ, ca răspuns la Cererea formulată de revista noastră în baza Legii 544 și de care dl Popescu este conștient, pentru că răspunsurile au fost formulate în mare parte de el!
    2. De departamentul de presă (care nu exista în 2008, dar treacă de la mine) m-am „ocupat” exact 3 luni și fără prea mare plăcere, căci apoi i-am predat ștafeta următorului purtător de cuvânt pe care l-am solicitat primarului de atunci! Rolul meu prin instituția aceea a fost altul;) Revizuiți-vă sursele de infomație! Sau, cel mai sigur, mergeți direct la fostul Primar al Târgu Jiului! Este cea mai sigură sursă, cu atât mai mult cu cât am făcut parte din cabinetul lui!
    3. Plecarea mea „forțată” din PTJ iar este o informație falsă! Vă ajut eu, dacă vreți. La începutul lui Ianuarie 2008 mi-am depus demisia pentru că am hotărât să mă alătur soțului meu, plecat din August 2007 în Franța! Ce vă mai place să alimentați cu fake info cititorii revistei:)
    4. Spre deosebire de dvs, scriu cu nume și prenume și spun clar cine sunt și ce am făcut!

    Punct!

  3. Trist si fals, in acelasi timp!! Cum simt frustrarea in fiecare cuvintel folosit, promit sa uit de existenta acestei fituici!

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.