Vacanțe de lux pe banii contribuabililor gorjeni!

Corupția endemică în interiorul administrației publice nu mai reprezintă un element de noutate și nici unul de prea mare interes. În consecință, funcționarii publici au devenit imuni la criticile opiniei publice, afișând o totală lipsă de respect față de cei în slujba cărora se află. Și continuă să ne uimească prin inventivitatea cu care reușesc să eludeze legile statului, în eforturile lor de a-și aroga noi privilegii și drepturi necuvenite.

Așa se face că, profitând de un context legislativ ambiguu, funcționarii din mai toate aparatele administrației publice, în special primarii și apropiații acestora, petrec vacanțe de lux, în stațiuni de top, la munte sau la mare, în România și de ce nu în străinătate, sub umbrela unor așa zise formări profesionale. Și nu oricum, ci însoțiți de un adult, iar în unele cazuri chiar și de copii sau, de ce nu, nepoți. În tot acest timp, salariul lor curge nestingherit, deoarece ei se duc, nu-i așa?, în aceste „vacanțe” în „interes de serviciu”.

Doi, zece. Doi, zece. Sunteți la recorder.ro

La jumătatea lunii august, editorii site-ului recorder.ro publicau o primă parte dintr-o amplă anchetă, intitulată „O vară de neuitat. Tocmai am plătit 5 milioane de euro pentru concediile mascate ale funcționarilor”.

Credit foto: reporter.ro
Credit foto: recorder.ro

Conform celor de la recorder.ro, „Mii de funcționari sunt trimiși anual în stațiuni de pe litoral, la munte sau la băi, câte șapte zile, la hoteluri de trei și patru stele, însoțiți de familie și cu servicii all inclusive asigurate. Toate acestea, sub umbrela unor așa-zise cursuri de formare profesională. Organizate de firme private, cursurile se țin superficial sau nu se țin deloc și inclusiv Institutul Național de Administrație – autoritatea de stat care ar trebui să le supravegheze – recunoaște că fenomenul a scăpat de sub control și că ele reprezintă, de fapt, concedii suportate din bani publici”.

În materialul acestora, se face o descriere succintă a fenomenului, plecând de la cauze și ajungând până la dimensiunea acestuia, generalizată la nivelul administrației publice.

Preambul

În contextul aderării României la UE, țara noastră a fost condiționată să creeze un organism care să gestioneze formarea profesională a angajaților din sistemul public. Așa a luat ființă, în 2002, Institutul Național de Administrație (INA), care urma să se ocupe cu pregătirea profesională a angajaților din sectorul public prin intermediul a opt centre regionale de formare. În fiecare săptămână raportam la Bruxelles stadiul înființării acestui institut. Era condiție de integrare, pentru că Uniunea Europeană ținea foarte mult la creșterea nivelului de competență din administrația publică”, explică pentru recorder.ro Pavel Năstase, directorul INA între 2002 și 2005.

Din nefericire, odată trecut pârleazul integrării europene, statul român a considerat că această instituție nu mai este necesară și a decis desființarea ei, în 2009. Acest lucru, coroborat cu ceva modificări legislative apărute în anul următor, au creat premisele apariției unei adevărate industrii oportuniste în domeniul formării funcționarilor publici. O puzderie de firme de apartament, împănate cu înalți funcționari în acționariate, și-au  croit calea pe această piață virgină și au devenit adevărate icoane ale capitalismului pe banii contribuabililor, având cifre de afaceri de sute de miliarde și angajați cât să-i numeri pe-o mână.

Nu ne place cartea, distracția e baza!

Grila programelor de perfectionare
Grila programelor de perfectionare

Cum cursurile profesionale și de perfecționare nu au avut un succes remarcabil în rândul funcționarilor români, luate de sine stătător, ofertanții au găsit metode inventive pentru a le face mai atractive. Formările au trecut în plan secund, acestea fiind asezonate cu sejururi de lux, în locații de vis, în plin sezon turistic (estival și hibernal). S-a mers până într-acolo încât în momentul de față acestea au devenit serviciul principal contractat, formarea profesională trecând la capitolul „și altele”.

Așa se face că, de la începutul anului 2017 și până în prezent, instituțiile publice din România, de la autorități naționale și până la primăriile celor mai izolate cătune, au achiziționat aproape 13.000 de servicii de formare profesională și, mai ales, hoteliere.  Suma totală suportată de bugetele locale (nr. până la jumătatea lunii august a.c.) se ridica la 21.355.912 lei (aproape 5 milioane de euro), conform recorder.ro.

10% din totalul acestor servicii au fost achiziționate, de la începutul anului, de instituțiile publice din Oltenia. Dintre acestea, aproximativ 200 au fost cumpărate de funcționarii gorjeni. Din hățișul informațiilor din Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP), am reușit să extragem pentru dumneavoastră o listă non-exhaustivă de mai bine de 100 de vacanțe de lux, pe banii dumneavoastră, de care s-au bucurat slujbașii publici. Din nefericire, spațiul nu ne-a permis să atașăm întreaga listă a „beneficiarilor”, încropită de noi, în ediția print. Ea este acum disponibilă și vă invităm să o descărcați. Click aici pentru a descarca fisierul

Valoarea estimativă a „investiției” în așa zisa „formare a resursei umane publice” se ridică, numai anul acesta, în județul Gorj, la aproape 3 miliarde de lei vechi (doar din datele pe care am reușit să le extragem din SEAP până la 16 Noiembrie a.c.). Asta fără a lua în calcul că acestor oameni le-au fost plătite salariile integral în perioada „sejururilor” profesionale.

În eforturile noastre de a prezenta o imagine cât mai clară și nedistorsionată a acestui fenomen, din luna August și până în prezent am încercat să obținem de la mai multe primării listele funcționarilor beneficiari și a însoțitorilor acestora. Din nefericire, ne-am izbit de un zid opac și de îndârjirea primarilor în a-și acoperi urmele.

Primarul de la Scoarța ne-a trântit telefonul în nas!

Cumpărări directe comuna Scoarța
Cumpărări directe comuna Scoarța

Doar la Primăria comunei Scoarța, localitate cu mai puțin de 5000 de locuitori, limitrofă Târgu Jiului, au fost achiziționate anul acesta 20 de unități de formări profesionale și servicii hoteliere (pe care am reușit să le identificăm în SEAP).  Totalul acestor servicii s-a ridicat la aproape 350 de milioane de lei vechi, și asta doar în primele 8-9 luni ale anului curent.

A dovedi că aceste servicii nu reprezintă altceva decât bonificații mascate, pe banii contribuabililor, este foarte greu. Putem, însă, face legătura prin compararea datelor și locațiilor pentru care au fost achiziționate aceste servicii cu cele din profilele publice ale angajaților instituției. Așa se face că, de exemplu, unul dintre serviciile hoteliere achiziționate de către primăria de la Scoarța coincide în mod frapant, ca dată și locație, cu concediul edilului comunei, Ion Stamatoiu, petrecut se pare cu soția și doi minori, la Mamaia.

Contactat telefonic pentru a-și exprima punctul de vedere, Stamatoiu a negat categoric, încercând să evite un răspuns direct. Într-un final, încercând să scape de noi, edilul ne-a transmis că „haideți că vă sunăm noi”, după care a ne-a închis telefonul.

Foto familia Stamatoiu Sursa: Facebook
Foto familia Stamatoiu
Sursa: Facebook

Ciocea la Costinești, juristul și contabilul la Mamaia

foto Ion Ciocea
Ion Ciocea, Primarul comunei Bustuchin

Aceeași situație și la Bustuchin, comună de aproximativ 3500 de locuitori, cu diferența că aceștia au contractat 6 astfel de servicii, pentru o valoare de puțin peste 120 de milioane de lei vechi. Primarul comunei, Ion Ciocea, a sărit ca ars atunci când a fost întrebat de cele 3 sejururi estivale de la Costinești și Mamaia. În primă fază, a încercat să devieze discuția către o deplasare din luna februarie, la o adunare a primarilor de comune din România, care a avut loc la Hotel Rin Grand din București. La insistențele noastre de a reveni asupra subiectului, Ciocea a recunoscut că el s-a deplasat la Costinești, însă a refuzat să ne spună cine sunt cei doi beneficiari ai sejururilor de la Mamaia și ne-a explicat că, în viziunea sa, trebuie să ieșim din această mentalitate că se supără contribuabilul. Dacă Primarul își face treaba, ce treabă are contribuabilul… eu, dacă aș avea bani, i-aș trimite pe jumătate din consilieri… Cum privește contribuabilul. Contribuabilul îl va pedepsi (nr. pe edil) și îi va da nota de plată la alegeri, dacă nu a făcut treabă.

După discuția avută cu Ciocea, noi chiar ne-am dori să-l credem, însă profilele de Facebook ale subordonaților săi îl cam contrazic.

Funcționarii de la Țicleni mai mult pe litoral decât la serviciu. Primarul ne invită „să discutăm…”

foto Primar Țicleni
Radu Constantin, Primarul orașului Țicleni

Orașul Țicleni, localitate cu mai puțini locuitori decât comuna Scoarța, câștigă detașat clasamentul celor mai multe achiziții de vacanțe de lux pe bani publici, în județul Gorj. Numai de la începutul anului și până în prezent, Primăria, dar și alte instituții ale orașului (Centrul Cultural Oraș Țicleni și Liceul Tehnologic Țicleni) au achiziționat, prin cumpărare directă, 66 de unități de „servicii de pregătire profesională”, pentru mai bine de 1.2 miliarde de lei vechi!

La finele lunii August, am solicitat, în baza Legii 544, o listă a participanților și însoțitorilor acestora la formările profesionale achiziționate de către Primărie și unitățile din subordine. Nici până în prezent nu am primit un răspuns, iar, din sursele noastre, Primarul Radu Constantin este cel care a refuzat categoric să ni se pună la dispoziție informațiile solicitate. Mai mult, edilul din Țicleni s-a încurcat în minciuni, în repetate rânduri, afirmând că nu a primit nicio solicitare. Noi aveam însă dovezi că acel email, prin care am expediat documentul, a fost citit, redirecționat, recitit (de vreo 6 – 7 ori), iar în mapa primarului a existat de la bun început un referat privind solicitarea noastră. Radu Constantin a negat însă acest lucru, pe parcursul mai multor convorbiri telefonice avute cu acesta. Spre ghinionul lui, atunci când am trimis cererea pe 544, am utilizat ceea ce se numește „tracking pixel” și putem dovedi când și cum a fost primit și deschis emailul conținând cererea noastră.

Captură sistem tracking pixel, privind cererea către Primăria Țicleni
Captură sistem tracking pixel, privind cererea către Primăria Țicleni

La aproape o lună după ce am trimis solicitarea, l-am contactat pe Constantin pentru a afla în ce stadiu se află cererea noastră. Luat oarecum prin surprindere, primarul din Țicleni a încercat să evite un răspuns concret, spunându-ne că nu își aduce aminte să fi primit ceva (nr. deși noi știam concret că a făcut-o), ne-a întrebat pentru ce anume ne trebuie nouă acea listă, iar în final ne-a invitat „să dăm mai bine pe la el”. Redăm, în continuare, o parte din discuția telefonică avută cu acesta pe 25 Septembrie 2017 și vă lăsăm pe Dumneavoastră să trageți concluziile referitor la motivele invitației sale:


Radu Constantin: Mda… Da` de la ce presă sunteți?, ne întreabă primarul, deși ne-am prezentat de la început și discutam deja de aproape două minute.

Reporter: De la Biz Magazin, răspundem noi.

Radu Constantin: Târgu Jiu?

Reporter: Târgu Jiu.

Radu Constantin: Nu mai bine dați pe la mine? Să discutăm aicea… dacă suntem așa aproape.


„Păi da`s cam cofidențiale treburile ăstea”

Am  mai revenit de atunci, telefonic, iar de două ori am și reușit să discutăm cu edilul Țicleniului, însă până în prezent toate eforturile noastre s-au izbit de refuzul acestuia. Ba că nu a primit cererea, ba că nu a primit referatul, ba că nu ne poate da numele persoanelor pentru că „doamna de la resurse umane mi-a zis că nu pot transmite date cu caracter personal” și că… „păi da`s cofidențiale treburile ăstea”. Am încercat să îi explicăm că numele și funcția ocupată într-o instituție publică nu pot fi încadrate la „date cu caracter personal”. Inutil.

A recunoscut, totuși, într-un final, că unul dintre beneficiarii „cursurilor” de anul acesta, de la Mamaia, a fost chiar el. Conform datelor din SEAP, cel mai probabil la Hotel Majestic din Mamaia, în intervalul 16-23 Iulie, perioadă pentru care contribuabilii orașului Țicleni au plătit cel puțin 7 astfel de sejururi (nr. să nu uităm că participanții puteau veni însoțiți de cel puțin un adult).

Adevărata problemă, adevărații păgubași

Nu mai discutăm despre cum se cheltuie banul public. Nu ne-am propus să facem un curs de retorică. Ceea ce trebuie neapărat subliniat este faptul că, în afara contribuabilului, cel care pierde cu adevărat este însăși funcționarul public. Acel funcționar de bună credință care așteaptă în van, de ani de zile, să i se ofere niște condiții decente de muncă și care are atât de mare nevoie de o formare profesională, serioasă și la zi. În tot acest timp, bugete astronomice se evaporă pe vacanțele mascate ale unui grup foarte restrâns de apropiați ai ordonatorilor de credite.

„ Rezultatele acestui fenomen se văd și se vor vedea mult timp de acum înainte: pe scurt, avem și vom avea o administrație slab pregătită și ineficientă. Devine, astfel, explicabil de ce România are o absorbție a fondurilor europene de 0,5%, la jumătatea exercițiului financiar 2014-2020”  mai adaugă cei de la recorder.ro.

Adevărații păgubași sunt funcționarii: Direcției Comunitare de Evidență a Persoanelor Gorj, Direcției de Sănătate Publică Gorj, Direcției  Publice de Patrimoniu Târgu Jiu, ai Primăriei Orașului Rovinari, ai Casei de Cultură și Bibliotecii Rovinari, ai Primăriei Orașului Țicleni, ai Centrului Cultural Țicleni și Liceului Tehnologic Țicleni, ai Primăriei Tg-Cărbunești, ai  Primăriilor  comunelor Bengesti Ciocadia, Bîlteni, Bustuchin, Godinești, Negomir, Scoarța, Stoina, Văgiulești sau Prigoria. Adică toți acei funcționari, repet, de bună credință, care au atât de mare nevoie de cursuri de perfecționare profesională adevărată și care nu au beneficiat de vacanțe de lux, arbitrar acordate doar camarilei factorilor decizionali.

Cine sunt Furnizorii vacanțelor de vis?

Mircea Matei - foto faxmedia.ro
Mircea Matei – foto faxmedia.ro

În spatele acestor companii opace se află, cum era de așteptat, în special oamenii cu relații din primul eșalon al politicii și ministere. Nume precum Daniel Iustin Marinescu , directorul general al Direcției de Administrație Publică din MDRAP, Viorel Cristea, fost Secretar General în Ministerul Administrației Publice, Paraschiv Pețu, fost director adjunct în MAI, Cristian Bitea, fost vicepreședinte în Agenția Națională a Funcționarilor Publici (nr. instituție care preluase de la INA atribuțiile de formare profesională a funcționarilor publici), ș.a. fac sau făceau parte din acționariatele sau corpul de lectori ale acestor societăți de formare profesională. Unii dintre ei s-au retras de îndată ce presa a început să faca lumină în aceste afaceri tulburi.

Principalii furnizori de vacanțe sub acoperire, care operează și pe piața din Gorj sunt: FAXMEDIA TOUR SRL, LECTOFORM TRAVEL SRL, PERFORM TRAVEL, SC ADMINISTER PLUS SRL, FUNDATIA CENTRUL DE FORMARE APSAP, HARRISON CONSULTING & MANAGEMENT S.R.L., INSPIRE TRAVEL, EXPERT AKTIV GROUP S.R.L., ș.a. Majoritatea acestor firme fac parte din grupuri specializate în oferirea de astfel de pachete complete. Așa se face că pe lângă societăți cu sufixul „Travel” veți găsi și alte societăți ale acelorași grupuri cu sufixul „Consulting”, „Events”, ș.a.m.d. Toate controlate de obicei de aceiași oameni.

Adevărații beneficiari. Icoane ale capitalismului pe bani publici.

Cert este că, în prezent, grupul de firme Faxmedia, controlate de ploieșteanul Mircea Matei, este lider pe piața din România a vacanțelor de lux camuflate în formări profesionale.

Concurența e mare pe această piață limitată, iar jucătorii nu se dau în lături în a-și lovi adversarii ori de câte ori au ocazia.

„Sunt foarte multe societăți care nu prea le țin, n-au sală de curs, n-au trainer, n-au coordonator. Eu am săli de curs numai ale mele pe fiecare locație, dar mă mai întâlnesc acolo cu alte firme care n-au săli. Ei susțin că desfășoară cursuri la hotelul 2D din Neptun, dar unde să le țină, dacă există două săli de conferință și amândouă sunt închiriate de mine? Deci le țin doar în teorie, pentru că în practică se întâlnesc pe un hol, semnează niște hârtii și cam ăsta e cursul. Din păcate, funcționarii nu prea sunt conștienți de chestiunea asta și încep să aleagă firme care nu țin cursurile efectiv. Ca să se ducă doar la plajă. Este un fenomen. Am probleme cu alte firme care au început să rupă din clienții mei pentru că nu țin cursurile sau pentru că îi încântă cu excursii peste hotare. Sunt multe firme care fac schimb de experiență în Italia, în Austria. Eu refuz să fac cursuri de felul acesta, deși am solicitări din partea clienților o grămadă: «Dom’le, măcar în Bulgaria să mergem». Le-am zis: «Ce, nu ne mai ajunge țara?»”, mărturisea pentru recorder.ro Mircea Matei.

Pentru a vă forma o imagine referitor la dimensiunea acestei industrii,  încheiem prin a vă spune că în 2016, Faxmedia Tour SRL (una din cele trei firme controlate de Mircea Matei), firmă cu doar 3 angajați, declara,  conform informațiilor disponibile pe site-ul Ministerului de Finanțe, o cifră de afaceri de 101 miliarde de lei vechi.  

Lasa un comentariu