Absenteismul școlar, un fenomen din ce în ce mai frecvent

Absenteismul școlar este un fenomen social de frecvență în ultimii ani, în special în mediile urbane, defavorizate socio-economic. Numărul elevilor care lipsesc zile întregi de la școala este în creștere în aproape toată țara. Absenteismul este diferit de fuga de la școală (chiulul): în cazul absenteismului, elevul nu lipsește de la o oră anume din programa școlară, ci pleacă de acasă ca și cum ar merge la școala, însă își petrece întreaga zi în alte locuri.

Absenteismul școlar este depistat de obicei dupa ce s-a ajuns la o frecvență riscantă. Părinții nu au idee că adolescenții nu merg la școală, căci îi văd plecând dimineața cu ghiozdanul și întorcându-se acasă la ora normală. Profesorii înțeleg ce se întâmplă târziu, căci elevul oferă de obicei motive plauzibile, chiar bilete falsificate care ar veni de la părinți. Atunci când este în sfârșit depistat absenteismul școlar, părinții sunt tentați să creadă că totul va fi bine: la urma urmei, cine nu a chiulit vreodată în viața lui? Ei însă ignoră adevărata semnificație a acestui comportament: elevul care absentează zile întregi nu este ca cel care chiulește la câteva ore, el a renunțat la viața școlară, lipsa lui este un protest, o revoltă.

În județul Gorj situația nu este una tocmai plăcută în ceeea ce privește prezența la orele de curs. Potrivit reprezentanților Inspectoratului Școlar Județean, începând cu data de 16 septembrie până la data de 30 septembrie, cei aproximativ 60.000 de elevi gorjeni au acumulat 50.433 de absențe, doar în primele două săptămâni de școală. Doar 20.961 de absențe au fost motivate.

„ Din cifrele prezentate în primele două săptămâni de școală ne dăm seama că ne confruntăm cu o situație alarmantă. Această situație se menține în ultimii ani în învățământul românesc, nu doar la cel din județul Gorj. Factorii sunt multiplii, ne putem referi și la condițiile din familie. Mulți dintre ei cresc fără să aibă aproape părinții, cei mai mulți fiind plecați în străinătate. Pe de altă parte sunt condițiile materiale, financiare. Mulți dintre elevi întâmpină dificultăți financiare. Banii pe care statul îi oferă nu sunt îndeajunși. Sunt elevi foarte săraci care obțin performanță. Este o contradicție. În momentul în care ajung la liceu clachează în fața cerințelor școlii. Mulți dintre ei optează pentru învățământul liceal, deși oferta învățământului profesional a fost una generoasă. Ei nu au ales să meargă la aceste școli profesionale, care i-ar fi putut ajuta, mai ales ca ministerul oferă și o indemnizație de 200 de lei și dacă ar fi optat pentru învățământ dual ar fi primit 500 de lei. Ar mai fi beneficiat de garanția unei angajări, masă și cazare dar și transport pentru localitățile de domiciliu. Părinții nu au cum să controleze, mai ales cei care sunt plecați în afara țării. Cei care locuiesc în țară sunt predominanți ai zonei rurale și sunt antrenați în muncile din gospodărie. Cei din mediul urban nu au timpul necesar„ a declarat Gerogeta Popescu, purtător de cuvânt Inspectoratul Școlar Județean Gorj.

Copiilor care acumulează peste 20 de absențe, le este suspendată alocaţia pentru susţinerea familiei pentru o perioadă de până la șase luni. Aceste măsuri au ca scop diminuarea absenteismului şcolar şi responsabilizarea familiilor care au copii ce lipsesc de la cursuri.

Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.