Cetățeanul Popescu Ion, rătăcit pe site-ul Primăriei Târgu-Jiu

Contextul digitalizării aproape generalizate a generat fundamentul simplificării relaționării interumane la distanță, actualitatea reprezentând efectiv o geneză a unei lumi virtuale al cărui control se pierde dat fiind faptul că rapiditatea evoluției nu dă timp de reacție umanității.

Aceleași circumstanțe permit structurilor instituționale să manifeste deschidere față de cetățean, față de om în general, fiecare arborând transparența decizională drept principalul scop al existenței administrației funcționale.
Pornind de la această minimală idee asupra transparenței decizionale, dar și contextualizând apropierea virtuală dintre instituții și cetățean în județul Gorj și municipiul Târgu Jiu, am avut curiozitatea să consult site-urile acestor structuri administrative care îmi gestionează resursele de orice natură la nivel local și județean.
Surprinderea a fost la cote maximale. Informațiile expuse fiind fie perimate, fie inutile, fie minimale, fie…, fie…, oricum în zona negativă a eficienței din aria finalității.

Abordarea concretă pentru fiecare dintre cele două instituții care au menirea să promoveze și să ducă la îndeplinire măsuri de dezvoltare în unitățile administrativ-teritoriale din județul Gorj s-ar rezuma defalcat la aprecieri limitate la abordarea cetățenească.

Astăzi despre site-ul Primăriei municipiului Târgu Jiu

Site-ul Primăriei municipiului Târgu Jiu dezvoltă o serie de secțiuni, în harta proprie, interesante ca și structură informatică, dar surpriza neplacută se resimte doar la deschiderea fiecărei secțiuni. Cetățeanul interesat să parcurgă informațiile expuse va constata că acele secțiuni interesante ca titlu sunt neactualizate de ani mulți. Adică, simpla vizionare atestă că există secțiuni care ar suscita interes dar neactualizate din 2010, iar cele mai noi actualizări, foarte puține la număr, sunt aplicate la nivelul anului 2016 și singular la începutul anului 2017.

Din administrația noului primar, Marcel Romanescu, ai de descoperit doar cuvântul de introducere al acestuia, postat pe site, pentru că declarația sa de avere nu ar putea fi interesantă pentru cetățeanul simplu ori pentru un eventual investitor serios.

Curiozitatea mea s-ar fi limitat la a vizualiza o postare cu proiectele inițiate de noul edil al municipiului, astfel încât să poată fi urmărite pe stadii de realizare până în anul 2020, chiar mai târziu, dacă implică timp îndelungat pentru inițiere, studiu, finanțare și execuție. Nimic. Fie nu are o proiecție privind obiective pe termen scurt și mediu, iar dacă are, nu le promovează transparent. Dacă realitatea este că nu are, municipalitatea și municipiul vor acționa și dezvolta haotic. Sper să nu vorbim peste trei ani despre regres.

A ne limita la a întreține ce ne-a fost lăsat de predecesori, pentru câțiva ani, presupune regres. Viața orașului presupune viziunea unui om și a unui consiliu, buna credință și buna intenție a acestora, presupune cunoașterea finalității proiectului înca de la început. În rest, doar decizii, dispoziții, hotărâri care să legifereze măsurile de punere în executare.
Nu îmi rămâne decât să mă rezum la informațiile expuse de media locală pro și contra primarului în exercițiu. Constatare? Nimic inițiat în aproape jumătate de an, iar din proiectele aflate în lucru, nimic finalizat. Argumentele care justifică această situație sunt diverse și contradictorii raportat la interesele celui care le expune, dar ele constau în general în sintagma de sabotaj politic. O aberație.

 

Omul sfințește locul

Proverbul omul sfințește locul ar putea fi transpus în rezonanța aplicată, primarul sfințește consiliul local.
Marcel Romanescu este primarul tuturor târgujienilor, votanți sau nu, simpatizanți sau nu. E și primarul meu. Normalitatea este ca noul edil să fie ajutat de toți cei implicați în administrarea municipalității, viceprimari, consilieri, funcționari ai instituției și cetățeni. Primarul trebuie să accepte și să înțeleagă faptul că actuala sa culoare politică este a orașului, că prioritatea sa este prezentul și viitorul în relația cu binele comunității. Ajutorul este determinant dat fiind faptul că nu beneficiază de experiența necesară, dar trebuie să știe și faptul că nu mai are la dispoziție timpul predecesorilor. Nimeni nu mai este disponibil să aștepte alți 27 de ani.
Dacă sintagma are reprezentare în realitate, atunci am speranța că edilul va propune consiliului diverse proiecte de dezvoltare a orașului, iar dacă întâmpină opoziția consilierilor, proprii ori ai opoziției, va mediatiza argumentat fiecare proiect în parte, cu mențiunea nominală a opozanților, astfel încât fiecare cetățean să își cunoască reprezentanții și interesul acestora pentru implementarea unor proiecte viabile pentru societatea care i-a propulsat la nivel de reprezentativitate.
Site-ul instituției permite, tehnic vorbind, postarea proiectelor inițiate de primar ori membrii Consiliului Local, însoțite de argumentația aprobării ori respingerii fiecărei inițiative.
Sper și cred în proiecte bazate pe actualitate și promovare a municipiului angajate prin documente programatice și organizatorice viabile și realizate în timp cât mai scurt și în mod transparent.

Dar să revenim la site.

Ce este și ce ar trebui să fie?

Pe prima pagină apare o fotografie cu o titulatură impunătoare prin simpla citire, PLAN DE MOBILITATE INTEGRATĂ MUNICIPIUL TÂRGU JIU – mobilitate pentru orașul de mâine, iar sub sigla municipiului apare logo-ul unei firme, „Metroul”.
Am încercat să accesez un eventual link. Fără rezultat. Deci e doar o simplă fotografie.

Ca să înțeleg ce reprezintă, am accesat internetul și constat cu stupoare că sunt puține municipalități care îl au, iar la un număr limitat este în procedură de dezbatere publică. Am fost curios să citesc ce ar trebui să conțină un astfel de document programatic și constat din nou că acesta presupune elemente de dezvoltare strategică a unui oraș, strategie bazată pe studii făcute de firme de specialitate prin raportare la date culese și puse la dispoziție de administrație.

Întrebarea care se pune este dacă există documentul, iar dacă există de ce nu este postat pe site și nu se derulează măsuri pentru aplicare etapizată? Probabil nu s-ar mai impune noi proiecte, ci doar inițierea de măsuri pentru punerea în aplicare.

Tot în aceeași căutare pe internet, am mai constatat existența unui document programatic prin aplicarea analitică a unor elemente aflate în posesia administrației locale, respectiv PLANUL DE EFICIENȚĂ ENERGETICĂ. Există acest document la nivelul Primăriei municipiului Târgu Jiu? Dacă există, de ce nu este postat pe site?

Cele două documente programatice pot fi suportul proiectelor oricărui edil prezent și viitor, dacă ar avea calitatea să înțeleagă acțiunile predecesorilor și să le continueM dacă acestea au fost cadrate pe programele de dezvoltare durabilă.

Ne-am obișnuit ca fiecare schimbare să presupună două valențe, a celui ce pleacă pe principiul după el potopul și a celui ce vine erijat într-un procuror de ocazie, preocupat în special să vâneze greșelile trecutului.

Dacă ar fi să emit o părere personală, eu mi-aș dori un primar strateg, creativ, în detrimentul unuia mai mereu pe străzile și în cartierele orașului. Lumea administrației ,,în teren” este apanajul funcționarilor în realizarea sarcinilor profesionale, atât la nivel de execuție, cât și în planul coordonării și controlului eficient.

La secțiunea INVESTITORI simplitatea informațiilor expuse este dezolantă. Informațiile se rezumă la minimul pe care îl poate promova un simplu cetățean, adică promisiunea închirierii/concesionării unui teren cu reducere de preț, a construirii infrastructurii necesare și telefoane de contact.
Oare municipalitatea s-a rezumat doar la atât pentru promovarea interesului de a atrage investitori?

Atunci pot înțelege doar că investitorii care au accesat municipalitatea în ultima perioadă s-au informat direct asupra oportunității realizării investiției, iar edilii vechi și noi nu au nici cea mai mică contribuție în atragerea lor.
E greu de crezut că vom fi beneficiarii unor investitori atrași de administrația locală atât timp cât legea este limitativ permisivă în a-i acorda avantaje noului venit. În schimb, administrația îi poate oferi promptitudine și sprijin în realizarea demersurilor de instalare, care de cele mai multe ori sunt complicate de funcționar, nu de legislație.

Deci, voi, decidenți locali și județeni, creați oportunități investitorilor prin suplețea structurilor și instituțiilor din lanțul trofic al implementării proiecției viitoarei investiții generatoare de locuri de muncă și taxe. Faceți ulterior public pe site eficiența instituțiilor cu referire la timp și cheltuiala prilejuită de documentațiile legale. Tot vorbeam despre strategie și creativitate.

La secțiunea PROIECTE, data la care a fost actualizată mi-a simplificat demersul de a-mi satisface curiozitatea. Data de 05.03.2010, la ora 12:52 e definitorie ca să realizez cât de strategic se dezvoltă orașul în care trăiesc.
Chiar dacă în subsecțiunea STRATEGII DE DEZVOLTARE mă apropii de actualitate, tot nu sunt convins că merită efortul de a citi. Actualizarea finală a fost precizată ca fiind 24.09.2015, la ora 15:15. Cui mai folosește?

Poate acesta ar fi locul unde proiectele noului edil ar trebui postate, cu o minima justificare a oportunității și a surselor de finanțare. E doar o părere, probabil există și variante mai bune.

Secțiunea TURISM face trimitere la CENTRUL NAȚIONAL DE INFORMARE ȘI PROMOVARE TURISTICĂ „CONSTANTIN BRÂNCUȘI” TÂRGU JIU.
Tot conținutul online se rezumă doar la trimiteri spre obiective din județ într-o frază simplă și limitată la marele sculptor Constantin Brâncuși prin operele sale expuse pe Calea Eroilor. Linkul Evenimente recente dezvoltă cât de cât secțiunea. Mă așteptam la mult mai mult dacă e să discutăm despre obiectivul turistic monumental Calea Eroilor, dar și despre alte oportunități turistice în municipiu.

Finalizez prin accesarea secțiunii CONSILIUL LOCAL. Nu mai am dispoziția necesară să mă informez prin subsecțiuni când văd data ultimei actualizări a informațiilor, 05.03.2010, la ora 12:49.
Dacă e să mă refer la Consiliul Local, am convingerea că fiind un grup eterogen prin formare, omogenitatea scopului existențial derivă din personalitatea primarului. Atitudinea de lider și siguranța de sine, date de cunoaștere și de predictibilitate a scopului fac să funcționeze instituțional chiar și orgoliile și vanitățile spectrului politic românesc.

Ca simplu utilizator al informațiilor postate și actualizate pe site-ul Primăriei municipiului Târgu Jiu, rămân cu imaginea dezvoltării haotice, a strategiei de azi pe mâine. Oare așa să fie?

Comunicare…deficitară?

Sunt doar două opțiuni pentru a justifica dezinteresul pentru promovarea municipiului, respectiv lipsa personalului specializat în comunicare ori relația deficitară între cei ce au competențe de comunicare și compartimentele din organigrama instituției care au sarcini profesionale pe linie de inițiere proiecte și punere în executare.

Ipotetic vorbind, nu ar fi normal, în interesul transparenței decizionale, ca fiecăruia dintre componenții echipei de comunicare publică din primărie să îi fie arondate compartimente de la care să preia informația actvitităților curente pe care să le transforme în informări pe site-ul instituției? De ce trebuie să aștepte întrebări când pot oferi direct răspunsuri?
Ipoteza o aduc în discuție pentru că tot vorbeam mai sus despre suplețea instituțională.

Sub nicio formă nu cred în justificări în registrul sintagmei „sabotaj politic” ori în vinovăția informaticienilor angajați ai instituției. Am convingerea că sabotajul ar fi făcut valuri în presa locală încă de la datarea actualizării informațiilor, precum și faptul că dacă ar fi fost în posesia informațiilor, specialiștii le-ar fi postat imediat.

În loc de concluzii.

Deși poate ar fi trebuit să încep cu urarea de bun venit adresată de actualul primar al municipiului chiar pe site-ul instituției, am preferat să conchid cu frazele de introducere și de final, pe care vă las curiozitatea de a le citi, dat fiind faptul că eleganța mă obligă să nu le citez deoarece ar contrazice tot ce am iterat mai sus.

E strigător la cer ca administrația să cheltuiască sume de bani pentru întreținerea unui site și pentru emiterea de documente programatice doar pentru a se considera „în trend”. Site-ul și documentele privind dezvoltarea durabilă sunt instrumentele oricărei administrații, indiferent de culoarea politică. Folosiți-le!

Îmi rezerv plăcerea de a reveni pe site-ul Primpriei municipiului Târgu Jiu în lunile ce urmează și sper că voi reuși să îmi fac o imagine completă asupra orașului și administrației acestuia pentru prezent și viitor.
Îmi propusesem să fac același lucru cu privire la Consiliul Județean Gorj, având în vedere faptul că am vizionat ambele site-uri în aceeași zi. Dar, cum site-ul Primăriei municipiului Târgu Jiu mi-a ocupat spațiul aferent unui articol, iar problematica instituțională este diferită, voi aborda subiectul saptămâna viitoare.

NA: Numele Popescu Ion are conotație de generalitate cu privire la cetățeanul de rând, alegându-l pentru titlu doar sub aspectul identificării cetățeanului cu cel mai răspândit nume din România. La fel de bine puteam folosi și numele cetățeanului Sorin Trotea, dar conotația interesului comun se pierdea în spatele unui nume fără vocație generală pentru cetățean.

Lasa un comentariu